left KEZDŐSZŐLÉSZ: Vylyan Pinot Noir 2004

vasárnap, december 10, 2006

Vylyan Pinot Noir 2004


Pincészet: Vylyan, Villány
A bor adatai: Ára: kb 3600 Ft (ha jól tudom a díj után felment 5000-re a palckaár) , Alc: 13.5 % Vol.,;
A bor beszerezhetősége: Internet: My Wine, Esszencia, In Vino Veritas, ; Egyéb: Ferihegy duty free, igényesebb borszaküzletek

A bor pontozása:
abszolút = 8 pont ; ár/érték = 1,6
Borász a borról: "A szőlőt fakádban erjesztettük, s a gazdagabb fajtajelleg hangsúlyozására hagyományos kézi csömöszölést alkalmaztunk. A csillogó rubin színű bort 11 hónapos újhordós érlelés után töltöttük palackba. Elegáns illatáról friss, vörös gyümölcskosár (eper, narancs, ribizli) juthat eszünkbe, melynek lecsengésében a szegfűszeg fűszeressége is megjelenik. A Pinot Noir-ból készített vörösbor karaktere a palackban még sokáig fejlődik, változik, így izgalmas a bort éveken át figyelemmel kísérni. Sokszínűsége miatt bárányból, libamájból készített fogásokhoz, pecsenyékhez, kecskesajthoz ajánljuk.";
Mások a borról: "Fiatal, lilás szín, gazdag, üde illat. Áradó, pinós. Az egyik kóstoló hirtelen szerelmes lett az életbe. Édes, fűszeres aromák. A sav talán több a kelleténél. Más megközelítésben: kellemes, komplex és gyümölcsös. Visszakóstoláskor kifinomult animalitás. A többség szerint jó bor. Forras: Művelt Alkoholista ; Világos rubinszín. Közepesen intenzív illatában animális jegyek, bőr, fűszerek, pörkölési aromák, meggy és szilva. Szép szerkezetű, ízében is az illatát megjelenítő bor. Elegendő és letisztult tannin, jó fahasználat. Kakaó, fodormenta és földes jegyek. Forrás: Decanter 2006 július . "
A bor szubjektív értékelése: Néha az élet írja még a borkóstolás bejegyzéseit is. Úgy esett, hogy külföldre kellett két napra mennem. Ferihegyen mint mindig átnéztem a duty free felhozatalt (egyébként egyáltalán nem éri meg ott bort vásárolni, ami szerintem érthetetlen). Meglepetésemre a Vylyan PN híres évjárata is ott sorakozott 15 Euróért, aminek az ára tudomásom szerint már a duplájára ugrott a Decnter regionális aranyérme óta. Vettem egy palackkal nosza, gondolva majd hazajövet után megkóstolom. Igen ám, de a megszigorított szabályok miatt kivihettem a palackot, de vissza már nem (kaptam a tájékoztatást).
Sebaj, hamár ott volt a kezemben el nem engedem gondoltam, és úgy döntöttem mivel estére úgysincs programom, így majd a szállodában nyugiban megkóstolom. Ilyen sem volt még.
A pincészet Pinotját már régóta imádom, 2001 óta minden évjáratot kóstoltam és egyik sem okozott csalódást, sőt. Úgyhogy ettől a csúcspéldánytól is sokat vártam.
Nagyon szép, a pincészet elsősorban gasztróra készülő borainak (mint ez is) cimkecsaládja. Visszafogott és elegáns, de mégis figyelemfelhívó. Hátsó cimke meg a szokásos érdektelenség helyett tényleges infót nyújt a bor kialakulásáról. Érdekes a palack nyakán levő kapszula, mintha viaszból lett volna, szinte olvadt ahogy megpróbáltam körbevágni. Szégyenszemre ekkor jutott eszembe, hogy dugóhúzóm az meg nincs. Nem részletezem, régi ősi módszerhez folyamodtan, úgyhogy a dugópróbárol nem tudok nyilatkozni...
A bor a palackból kiimádkozva, szép meggypiros nem áttetsző, mégis tükrös színnel terül el a pohárban (hálistennek elfogadható talpaspohár volt a szobában). Sűrű anyagnak látszik az évjárat ellenére, a pohárban forgatva szinte egyben mozog, templomablakok meg mint olajos festmények hosszú ideig tapadnak a pohár falán.
Illata nagyon fajtajelleges, először repül az orrba a könnyed, nem túlérett meggy, majd utána áramlik az igazi Pinot-s "kedves" büdösség, petrolos ázott földes-avaros valami (az a híres animális). Az az illat/szag ami csak a Pinotnak áll jól, és amit annyira hiányoltunk a legutóbbi borkörös kóstolónkon. Kis szellőztetés után inkább a gyümölcs felé megy el az illatvilág és finom fa is felismerhető, illetve megjelenik az alkoholt jelző likőrösség is.
Ízében minden illat vonul tovább, van egy kis édes utánérzésünk valószínűleg a magasabb alkohol miatt, de nem uralkódóan. Csersav nincs sok, de a fajtának szerintem nem is állna jól. Továbbra is visszafogott elegáns fahasználat. A bort abszolút nem vitték el a lekvárosság irányába, ami ugye az évjáratban nehéz is lett volna, de nem is szokták. Ez viszont kifejezetten elgánssá teszi. Lecsengése is nagyon szép, sokáig uralja az ízlelőbimbókat.
Én meg csak ültem ott az elegáns hotelszobában, bámulva a Manchester Champions League meccsét és kortyolgattam életem addigi egyik legjobb Pinotját. Egyedül.
A pinészettől eddig kóstolt tételek: Cabernet Franc 2003, Kadarka 2004

Pontozási útmutató ITT. Az eddig kóstolt borok listáját a Témajegyzék, Kóstolt borok téma sor kattintásával tudod előhívni.

0 Comments:

Olvasd el a legfrissebbeket!