left KEZDŐSZŐLÉSZ: Hogyan kerül a csirke a szőlőbe?

szerda, november 01, 2006

Hogyan kerül a csirke a szőlőbe?


Úgy néz ki tán az utolsó munkával is végeztem idén, már ami a szőlőt illeti. A szőlő alapvetően fagyérzékeny növény, így ajánlott óvni mindenféle téli hidegektől, főleg ha még fiatalka szegény mint az én esetemben. A téli rügyek a fiatal nulla éves hajtás esetében még az oltvány talpjától, azaz nagyon közel a földfelszínhez indulnak. Első évben a cél az, hogy a szépen kifejlődött hajtásnál vigyázzunk az alsó rügyekre, mert tavasszal 2 rügyre metszük vissza a vesszőt, hogy szép új hajtásokat nevelhessünk belőlük.
E célból kell felcsirkézni a tőkét. A felcsirkézés gyakorlatilag nem jelent mást mint földdel betakarni a tőke alját, hogy mint meleg takaróként vigyázzon az alsó rügyekre. A takarást lehet beszántással (tőkére borítva a földet) vagy bekapálással végezni. Mivel nálam a tőkék még igen zsengék és szerettem volna biztosre menni, így én bekapáltam a földet a tőkére, azaz felcsirkéztem. Így kerül a csirke a szőlőföldre. Na mármost, hogy ezt miért csirkézésnek hívják? Őszintén, lövésem sincs. Tán mert mint ahogy a tyúkanyó betakarja a kiscsibéit, úgy takarjuk be mis is földdel a tőke alsó rügyeit. Ez egy szép képi hasonlat, de abszolút a fantáziám szüleménye. Aki tudja az autentikus választ, az ossze meg velünk.
Illusztrációként 3 kép, 1 a takarás elött és 2 utána:

Uszkve 3,5 óra alatt be is takartam a 430 tőkét. Igyekeznem kellett mert már kutya hideg volt és szemerkélt az eső is. Szép munka na, ha nem hiszitek akkor néhány kép a munka utáni pillanatokról kedvcsinálónak:

11 Comments:

Szőlősgazda said...

Én nem akarok belebeszélni, de ezt kapával szokták csinálni, nem kézzel és nem négykézláb, hanem állva :)))

Viszont a post csúnya lett, sokkal jobbat is tudsz ennél.

Spicc said...

Tényleg aranyos vagy köszi. De tőled elfogadom, mert hasonlóan őrült jegyeket mutatsz klinikalilag :). Egyébként meg igyekszek megtanulni kapálni (de ilyenkor könnyű kihúzni az esetleg nagy gyökérrel rendelkező gyombarátainkat). A post meg nem csúnya, azt elfogadom, hogy van mit dolgozbi rajta, de csúnya..?

Szőlősgazda said...

Most már nem csúnya. ;)
Megigazítódtak a képek.

Névtelen said...

A jobb oldali képek nem jönnek be.
szh

Spicc said...

milyen rendszerrel nézed? explorer/firefox/más? Nekem explorerben állnak a képek.

Unknown said...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
Unknown said...

Kedves Spicc!

A minap bukkantam rá az oldaladra, mondhatom nagyon el voltam ragadtatva tőle. Szívből kívánok sok sikert neked. De rögtön akad egy kérdésem is. A szőlőtelepítés költségeinél azt írod, hogy 1000 tőke 0,2 hektáron 1000–1500 liter bort is adhat. Nem sok ez? Azt mondják, egy mázsa szőlő után 70-80 liter borra lehet számítani. Ha ez igaz, akkor te mintegy 67-100 mázsa hektáros hozammal számolsz, ami nekem soknak tűnik – igaz, eddig csak olvastam a szőlőről, magam soha sem műveltem. Egyáltalán, mekkora hozammal érdemes terhelni a tőkét, hogy bora még jó, ne csak iható legyen?

Spicc said...

Kedves József,

Kedves József -

a tőkénkénti hozam a legmegfelelőbb mutató. Általánosan igaz, hogy tőkénkénti 1,5 kg hozam már hozamkorlátozottnak azaz minőségi művelésnek tekinthető. 1000 tőkénél ez 1500 kg. Úgy kb 1 kg szőkőből 0,7 liter bor készülhet, azaz 1500 kg esetében úgy 1100 liter. Ha többet hagy az ember (vagy a jóisten) rajta akkor ennél több is lehet, ha kevesebbet akkor kevesebb.
3-4 kg tőkénként már relatív túlterheltnek nevezhető, 0,5-1 kg pedig már extrám hozamkorlátozottnak.
Én az 1,5 kg-ot célzom meg terhelésként, ami fajtától változóan úgy 5-10 fürt.

Unknown said...

Kedves Spicc!

Köszönöm a választ. Valamelyik hétvégén viszont kibuszozok Tökre, kedvem lett kicsit körbenézni a környéken.

Spicc said...

József, ha itthon vagyok épp, akkor szivesen látlak én is. Értesíts mikor tervezed.

Unknown said...

Kedves Spicc!

Bocsánat, hogy csak most válaszolok!
Nagyon kedves a meghívásod, valószínűleg jövő héten, vagy a hosszú hétvégén tudok végre eljutni Tökre, küldök e-mailt, ha fix lesz.

Olvasd el a legfrissebbeket!