left KEZDŐSZŐLÉSZ: Disznókő Furmint 2004

szerda, január 10, 2007

Disznókő Furmint 2004


Pincészet: Disznókő, Tokaj
A bor adatai: Ár: kb 1000 Ft, száraz fehér, Alc: 14% Vol.,;
A bor beszerezhetősége: Internet: Zwack, ; Egyéb: Hypermarketek






A bor pontozása:
abszolút = 2 pont ; ár/érték = 1
Borász a borról: ". ";
Mások a borról: "Zöldes szín, nagyon intenzív illat, egressel, savanykával, többek szerint kénhidrogénnel, vegyszerrel. Háttérben dió, mandula, animalitás, elbújva birsalma. Telt, magas ízkép, némi szénsavasság, lecsengésében mandulás kesernye. Csite és HT szerint gond lehetett a palackkal. Szerintem vagy rendbe jön, vagy nem. Bob szerint nem rossz ez, de nem is túl jó. Forrás: Művelt Alkoholista. "
A bor szubjektív értékelése:
Bekopizom a borászat honlapjáról a nagyon korrekten bemutatott reduktív száraz furmint készítésének főbb lépéseit: "A ládákba szedett ép fürtöket a présházba szállítjuk, a fogadógaratba öntjük, majd a garat alatt található mechanikus/pneumatikus préseinkkel kíméletesen préseljük. A must gravitáció folytán a földalatti mustgyûjtõ tartályokba kerül, ahol +4°C-ig hűtjük, hogy a must ülepítése könnyebben menjen. 12-24 órával az ülepítés megkezdése után a tiszta mustot fejtéssel elkülönítjük az aljtól. A mustot egy rozsdamentes acél tartályba fejtjük, ahol az majd kierjed. Az erjesztés kb. 8 napig tart. A must erjedési hőmérsékletét 18-22 Celsius fok között tartjuk, hogy friss, üde, illatokban gazdag bort kapjunk. Az erjesztés végén, amikor a cukor teljesen kierjed, a bort hűtéssel majd kén hozzáadásával stabilizáljuk. Több alkalommal átfejtük, szűrjük és derítjük mielőtt palackba kerülne a következõ év elején". Hát így készült a pénteki Furmintok sorozat közül eddig a legtöbb, persze van más út is (mint majd látjuk későbbi bejegyzésekben).
A Disznókő Furmintja tiszta reduktív. Nagy gondban vagyok viszont, hogy egy vagy több fajta Furmintja létezik-e? A honlap egyáltalán nem sorol fel Furmintot a 2004-es évjáratból. A fő kereskedőjük viszont értékesíti ezt az évjáratot, de az ő honlapjukon bemutatott Furmint cimkéje viszont más, mint annak amit én bontottam ki. Ráadásul ha jól emlékszem én kb. 900 Ft-ért szereztem be, a honlap pedig 1200 Ft-ért kínálja. Nem tudtam zöldágra vergődni rajta.
Pedig remélem annál, amit én kóstoltam van jobb is. Színe még Ok, bár már kezd átcsapni az érett szalmasárgába, ami reduktívnál nem annyira jó jel. Illatában viszont én abszolút Hárslevelűnek mondanám, nagyon kevés Furmint jeggyel, az egészre pedig inkább a parfümös jelző illik. Persze lehet hogy más ezt érett anyagnak jellemezné.
Orrom meg nem vezetett félre. Nagyon disszonáns ízek, beindult oxidációval, fanyar utóízzel. Az egész rövid és kaotikus. Eddig kóstolt furmintok azért hozták mind a szolíd minőséget. Itt erőteljes kudarc élményem van. A pénteki furmintok közül ez az első amikor nem tudtam a palackot szárazra csavarni.
Pedig milyen szépen leírták hogyan kell készíteni...

Pontozási útmutató ITT. Az eddig kóstolt borok listáját a Témajegyzék, Kóstolt borok téma sor kattintásával tudod előhívni.

2 Comments:

Névtelen said...

Nekem most nagyon tetszik ez a bor és szerencsére nem vagyok egyedül. Nagy sikert aratott a múltkor bordeeaux-i borászok között is, és az angol Decanter is nagyon jó kritikát írt róla. Nem tucat bor, egyéniség és véleményem szerint éppen hogy húsos és hosszú...
Én úgy érzem, hogy kifejezetten jól fejlődik.
Mészáros László / Disznókő

Spicc said...

Kedves László, én is kóstoltam már máskor is Disznókő Furmintot, és olvastam sokat a borról (próbálom is ezeket az információkat mindig megosztani a nagyérdeművel). Ettől függetlenül, én mindig megpróbálok az adott palack borra figyelni, amikor kóstolok.
Az egész engem is nagyon meglepett. Lehet, hogy a palackkal volt baj, lehet hogy részben velem. Egyébként is meg voltam zavarodva, mert amit én nyitottam ki annak más cimkéje volt, mint a honlapon (és a honlap sem segített ebben túl sokat).
Már akkor eldöntöttem, hogy máshonnan beszerezve a honlapon jelölt palackot meg fogom kóstolni, és ha lényegesen más az eredmény akkor újra írok róla (ahogy ezt már többször megtettem más borral is).
Disznókő pincészetnek egyébként meg nagy tisztelője vagyok és köszönöm az Ön hozzászólását is.

Olvasd el a legfrissebbeket!