left KEZDŐSZŐLÉSZ: Szeptember a szüret hava

hétfő, szeptember 03, 2007

Szeptember a szüret hava


Augusztus a pinceépítés jegyében telt el. Erősen koncentráltam az építkezés szakmai részére a bejegyzések során. Pedig az érzelmi része sem elhanyagolható amikor egy álom megvalósul. Csak ez nem biztos hogy kibukik úgy spontán. Dolgozom rajta és szerkesztem hogy a vonal alatti is a napvilágra kerüljön.
De eljött a szeptember. A szüret hava. És egy újabb próbatétel az autodidakta Kezdőszőlész számára. Az elmúlt egy évben sikerült új szőlő oltványokból szép egyéves tőkéket nevelni, öreg 20 éves szőlőt a szüretig szépen művelni és mellette egy borospincét is felhúzni.
Nem semmi csettintene a nagyapám a nyelvével. De fiam mi van a borral kérdezné? Mert mit sem ér az egész hajcihő ha lőre folyik ki a pincéből. Itt tartok hát az öregek vigyázó tekintetétől kisérve és igyekszem az (idei) utolsó nagy feladatra koncentráni. A szüretre.

Amit már elég sokan elkezdtek, úgymond idő elött, azaz korábban mint szokás. Az egész évre jellemző csapadékszegény idő illetve a nyári hőség előrehozta a szüret időpontját úgy két-három héttel. Nálunk is a hegyen belecsapott a fél hegyoldal a hétvégén. Pedig itt elvileg lehetne várni, mert a savak általában rendben vannak, a cukorfok az amiért minden gazda imádkozik. Mégis sokan félnek a beharangozott rossz időtől.
A hétvégén én is teszteltem. Az öreg művelésű területen a rizling még odébb van időben, de a vegyes ami össze vissza érik lehet hogy előbb sorra kerül, azaz két szüretet kell szerveznem. Cukrot is mértem a vegyes esetében és már a 18-at elérte, ami a hegyen jó eredménynek számít. Úgy döntöttem hát, hogy hétvégén mi is nekiugrunk a vegyesnek, ami egyébként valószínűleg egy az egyben apámhoz vándorol majd. Nekem elég lesz a rizlingből kinyert anyag is.

Elővettem hát a három öreg hordót a pincéből amit tavaly beszereztem és egy erős tisztító kúra alá vetettem őket. Kaptak egy forrázást, öblítést majd egy trisós forrázást és egy újabb öblítést. Most egy hétig pihennek vízzel feltöltve. Utána egy kénlapos kezeléssel készen állnak a must fogadására. Íme a még kezelendő káddal a csapat.

Jövő héten meg várom az új beszerzést, két darab kétéves francia 225 literes tölgyfahordót. Ezekbe kerül majd a rizling legszebb válogatott része.
A pincébe hétvégére várom a pinceajtót meg a csántér- azaz ászokfákat a hordók alá. Knapp lesz mert vasárnap szednénk a szőlőt azaz kell az infrastruktúra minnél elöbb.
Ezt az utolsó pillanatokra kiszámolást meg igazából nem szeretem a hegyen, mert a szőlészet nem ideges-rohanó embernek való. De az is igaz, hogy néha a Jóisten diktál nem a gazda.

1 Comment:

Szőlősgazda said...

A vizet egy-két naponta váltani kell, erre nagyon figyelj oda!!!!

Olvasd el a legfrissebbeket!