left KEZDŐSZŐLÉSZ: Mustfokolunk és titrálgatunk...

vasárnap, szeptember 23, 2007

Mustfokolunk és titrálgatunk...


Hétvégén újabb ellenőrzést hajtottam végre a szőlőben. Hétvégén általában nagykontrolnak van a helye. Azaz a hétközben is néha megtett vizuális szemrevétel mellett cukorfokot és savat is mérek.

A szüret optimális idejét ugyanis azontúl hogy szép érettnek tűnik a szőlő, két alapvető paraméter határozza meg, a cukorfok és a mustban található savak értéke.

Cukorfok esetében a 18 a vízválasztó. Ez az a cukorszint aminél a must spontán és teljesen képes magát borrá kiforrni. Ez alatti cukorfok esetében sajnos cukorhoz kell nyúlni, ami a házi borkészítésben általában mezei kristálycukrot jelent. Jó évjáratoknál és jól megválasztott szüreti időponttal a 18-as mustfokot azért átlagban lehet hozni.
A must cukorfokát könnyű mérni, mert néhány fürt összenyomásából kinyert must mintával ez könnyen megoldható. A mustot egy üveg mérőhengerbe öntjük, amibe belehelyezzük a szintén üveg mérő eszközt. Ez az eszköz úgy van kalibrálva, hogy a mustban lebegve az oldaláról leolvasható számsor segítségével a pontos must cukorfokot megadja (működési elve számomra homály, de a mérőeszköz aljában bizonyos mennyiségű ólomgolyócskák biztosíthatják a pontos kalibrálást). Ilyen mérő szett egyébként a legtöbb gazdaboltban beszerezhető.

A must illetve bor savmérése már rázósabb feladat. Magát a Bor-teszt nevezetű célcsomagot is csak erre szakosodott borszaküzletekben lehet beszerezni. A mérés folyamata meg már erősen kémia. A leülepedett színmustot kell 10 mililiter mennyiségben az előző mérőhengernél jóval kissebb méretű mérőhengerbe juttatni. Ehhez pedig addig kell egy bizonyos folyadékból a hengerbe csepegtetni amíg a teljes folyadék kék színt nem vesz fel.
Na ekkor kell leolvasni itt is a számsort és az ott látható mililiter adatot átkonvertálva megkapható a must úgynevezett titrálható savtartalma. A rendszer működésével kapcsolatban teljes a bizodalmam a csomag gyártójával szemben, mert azontúl hogy mit hova kell csöpögtetni, az egész háttérvilágot számomra homály fedi.
Itt egyébként a 7 g per liter az irányadó szám. Ez alá nem ajánlott menni mert az ez alatti savszintnél a bor már nehezen eltarthatóvá azaz túl lággyá válik.
Egy ugyan kevésbé jól sikerült képen a két mérőedény a végeredménnyel együtt így néz ki.

Rossz hír, hogy egy hét alatt a cukorfok nem nagyon lendült 17 fölé, igaz most inkább a zöldebb fürtökből szedtem. A sav meg ha mindent jól csöpögtettem és olvastam, akkor kb 9,5-10 g/l. Ami nem rossz. Jövő hétre tán 18-as cukorral és 9-es savval egy jó szüretre számolhatunk. Csak az idő legyen velünk, mert megint riogatnak a hét végére záporokkal és zivatarokkal.

7 Comments:

dalton1 said...

Én Etyekről hoztam szürkebarátot, életem első borát készítem belőle épp, kb. két hete 20-as volt a mustfok és 6,5-es a sav, egyáltalán nem rothadt...kicsit áztattam a héján egy kis savért...

Spicc said...

Dalton1 - Nekem is az első borom lesz. A cukorfok irigylésre méltó. Kiváncsi vagyok ilyen lesz!

kádszárító said...

Hát én a dél-pannon vidéken szüreteltem a zweigeltemet 20assal.De eléggé szégyellem mert a sav meg 4.7 volt.Szóval csak a véleményetekre volnék kiváncsi. Ti mit csináltatok volna vele?Illetve mit várnátok a bortól?

kádszárító said...

Ja és azt a választ hogy korábban leszedtétek volna azt nem fogadom el.:)Mert énis azt tettem volna ha tudom...

Spicc said...

Kádszárító - én ezért szereztem be a borszett nevezetű eszközt, mert ezzel kb betutod mérni a must savszintjét. Ezzel meg a cukorfokméréssel jól beállítható a szüret időpontja. Mást én sem tudnék kitalálni.
Most meg csak annyit hogy gyorsan meg kell inni. Ha kell segítség...

Névtelen said...

I was recommended this blog via my cousin. I am
not certain whether this post is written by means of him as nobody else recognise such distinct about my difficulty.
You are amazing! Thank you!

my weblog; ministries

Névtelen said...

Hi there! This blog post couldn't be written much better! Reading through this post reminds me of my previous roommate! He continually kept preaching about this. I'll forward this
article to him. Pretty sure he will have a very good read.
I appreciate you for sharing!

Also visit my weblog :: "dey"
My webpage: http://naradesign.net

Olvasd el a legfrissebbeket!