left KEZDŐSZŐLÉSZ: Tóth István - Egedhegyi Kékfrankos 2000

hétfő, június 18, 2007

Tóth István - Egedhegyi Kékfrankos 2000


Pincészet: Tóth István, Egri borvidék
A bor adatai: Ára: kb 2000 Ft (már csak a 2002-es kapható) • száraz vörös •0,75l •Alc: % Vol.,;
A bor beszerezhetősége: Internet: Monarchia, Esszencia, Decanter, Eyéb: Metro

A bor pontozása:
abszolút = 7 pont ; ár/érték = 2
Borász a borról: ". ";
Mások a borról: "Intenzív illatában eleinte bőrtáska, grafit, köménymag, aztán később fekete olívabogyó, kevésbé hangsúlyosan mézeskalács, tejkaramella és túlérett cseresznye. Meglepően robusztus, húsos bor. Az egész szájat betölti. Jó savak, viszonylag komoly tanninok. Tiszteletet parancsoló struktúra. Nagyon hosszú lecsengés. Szép. Forrás: Művelt Alkoholista. "
A bor szubjektív értékelése:
Múltkorjában beszereztem Tóth istván 2002-es évjáratú frankosából két palackot és a pincében vettem csak észre, hogy csücsül még egy a 2000-esből is. Soha rosszabb meglepetést. Emlékszem, nagyon szerettem már korábban is a 2000-est, habár még eme virtuális hasábokon még nem nyilatkoztam róla (tettem viszont az 1998-as bikavérről).

Úgyhogy egy nehéz nap után orvosság gyanánt lett feláldozva eme nedű. Hét évesen gondoltam mindenre, hogy majd fülledt meg lekonyuló ízek, osztán kereshetjük a decantálót, meg szóval ilyeneket gondoltam.
A bor azonban mindent elsöpört. Elementáris, ereje teljében, már bánom hogy kibontottam.
A színe is már sokat sejtet. A fekete és a vérvörös meggy keveréke. Egyáltalán nem látszik korosodási jegy. Illatában tán picit visszafogott bár, de hát friss gyümölcsösséget azért mégse várjunk egy hétéves bortól, újvilági aromákat meg főleg ne Tóth Istvántól. Illatában fűszeres inkább és pici karamell az egyébként érezhető meggy-cseresznye mellett.
Szájba véve eszméletlenül izmos bor,erős de integrálódott alkatrészek, és magabiztos test. Csak úgy habzsoltam.
Nagy önuralommal mégis elraktam a felét és napokig vissza lehetett kóstolni. Egy jottányit nem veszített erejéből. Hihetetlenül nem fog rajta mondom mégegyszer az idő vasfoga.

Ilyen kékfrankosokkal bárhol megjelenhetünk. És nem igaz hogy nem lehet Magyarországon koros, de ereje teljében levő vörösbort inni. Csak éppen Villányban nem. El kell érte menni Egerbe és bekopogni Tóth Istvánhoz vagy Kaló Imréhez (aki maga öt év után palackoz). Majd ők rendbe rakják a dolgokat.

Pontozási útmutató ITT. Az eddig kóstolt borok listáját a Témajegyzék, Kóstolt borok téma sor kattintásával tudod előhívni.

2 Comments:

Névtelen said...

Ez jó hír és tetszik a leírás is. Én nemrégiben a 99-es Bikavérétől voltam oda. Tekintélytparancsoló potenciálok, sőt Tóth István borainak kell az idő. Ez most már 10 éves tapasztalat.
De Kékfrankosnál maradva nemrég bontottam egy Vincze Bélát 99-ből. No ez sem volt gyenge!

Névtelen said...

Fel eve is nagyon virgonc volt. Viszont a 97-es bikaja mar lefele megy...
Mostanaban en is ittam par regi Vinczet. A '95-os cab. francja is egyben volt, igaz zavaroan paprikas volt, a '97-es cab. sauvignon-on meg kevesbe latszott az ido. Ahhoz kepest, hogy ezek olcsobb "alapborok", szep teljesitmeny. A '99-es szentandi kekfrankos meg kifejezetten jo, talan megkozeliti a TI egedhegyiet ...

Olvasd el a legfrissebbeket!