left KEZDŐSZŐLÉSZ: Zuhanyhiradó a hegyről

vasárnap, október 14, 2007

Zuhanyhiradó a hegyről


Ma végre sikerült feljutnom a szőlőhegyre. Sok dolog ilyenkor ugyan nincs (gondoltam), mert a must ugye erjed szépen, ilyenkor nem illik bántani. A szőlő meg már pihen, vége a vegetációs periódusnak lassan. Persze azért ennyi szünet után volt tennivaló mégiscsak.

Először is a szőlő nagyon elgazosodott így, hogy rá sem néztem már vagy egy hónapja. Szabályosan égett a pofámon a bőr, úgyhogy eldöntöttem ezzel kezdem mielött még valami fagyos hideg be nem tör a sorok közé. Főleg az új telepítés nézett ki "gazul". Négy óra gépi-kézi munkával azért sikerült úgy-ahogy rendbe tenni (sajog is az irodista kezem rendesen).
Volt azért ami néha kárpótolt:):


Pincében meg három ütemben dolgozik a metéria. Az előszüretből származó ötven literes vegyes szépen lecsillapodott, úgyhogy úgy döntöttem lefejtem. Átfejtettem a friss bor tiszta részét egy kádba, a durva seprőt pedig kiszedtem a hordóból. A hordót kétszer hideg vízzel kiöblítettem majd egy fél kénlapot meggyújtva kikéneztem. Ezutan ment vissza bele a frissen lefejtett bor, illetve a kannában erjedő része a seprő miatt hiányzó rész feltöltésére. Egyébként már most sem rossz, könnyed kis asztali bor jellegű, visszafogott illatokkal. De hát ez még nagyon az elején jár. Most úgy gondolom 3-4 hétig rá sem nézek.

A rizling az nagyon beindult. Volt még a múlt héten egy nagyon gyors erjedése, azóta meg szépen pötyög. Szerintem két hét és fejtek itt is.

A vöröset a múlt hétvégén gyorsan lepréseltem. Csak egy hetet volt a héján áztatva. Lehet, hogy ez kevés volt, de mivel a héten nem tudtam volna nagyon foglalkozni vele, így inkább leküldtem hordóba. Színügyileg rendben van, erjed is rendesen. Itt is figyelni kell még egy-két hétig hogyan fejlődik.

Itt egy kicsit ugyan homályos kép a pince jelenlegi belső állapotáról:


Szóval szó szerint zajlik az élet meg a bor. Az első borom, ki hitte volna két éve?

3 Comments:

Szőlősgazda said...

Gyönyörű, hangulatos a pincéd belülről, szívből gratulálok a borodhoz!

(Az újbor Karácsonyig nem lesz igazán "egyben", nagyon sokat változik még addig.)

Levente said...

Ha jól tudom, akkor a vizes hordót nem szabad kénezni. Valahol olvastam, de már nem emlékszem melyik könyvben. Talán a Bor egyszerű kezelése c. kiadványban. Amúgy gratulálok én is a pincéhez!

Spicc said...

Levente - köszi, a szőlőben bizony nem csak lesz, de egész évben volt is már munkám:). A a fejtés után frissen kiöblített hordót a tejére kell állítani, hogy kicsöpögjön, nem kell teljesen kiszáradnia. Utánas már lehet kénezni.

Olvasd el a legfrissebbeket!