left KEZDŐSZŐLÉSZ: Csak úgy

szombat, október 27, 2007

Csak úgy


Ma csak úgy felmentem a pincébe. Lányokat ágyba, asszonynak puszi és indul a férfi (macsó:) program.
Pedig csak arról szól hogy fel kell mérni az állapotokat néha. Öt napja nem voltam fenn. Nehéz elfogadni, hogy nélkülem is tudja a szőlőlé hova kell fejlődni, de hát a látszat kedvéért néha rá kell vetni vigyázó szemünket.

Egyébként meg imádok sötétben felmenni a szőlőhegyre. A szőlőhegy magányossága hatványozott ilyenkor. Csend, sötét, szél. Felérkezek, leállítom az autót és körbenézek a völgyön. Csak öt perc kell. Helyrebillennek a dolgok.
Tovább persze nem bírom, mert ilyen hosszú időperiódus után illetve ezen felül meg ilyen közel a borospincéhez (és feltöltve a leírt romantikával) nagyon hamar rám tör a szomjúság érzése (nem beszélve arról hogy szombat van). Gyarló az ember.

Lelépve a 17 lépcsőt meg komolyan mindig olyan érzésem van mintha szentélybe lépnék. Egy helyre, ahol minden egy célt szolgál. Itt alapesetben a szőlőlé borrá történő átváltozását. Más szentélyben más lehet a szereposztás, de én ebben hiszek.

Sürgősen utána is néztem a dolgoknak:

A vegyes bor (előszüret) teljesen letisztult szép friss, de kicsit ugyan jellegtelen bor jegyeit viseli. Tökéletes asztali bor mondanám. Még hagyom november végéig a hordóban, utána feláldozzuk a fogyasztás oltárán.

Rizling még így belépve a negyedik hétbe is nagyon murcis. Mozog még, pötyög rendesen, pedig átesett egy nagyon gyors fázison is. Valószínűleg a relatív magas cukor miatt tart tovább. Adok még neki egy hetet (kóstolva nagyon rendben egyébként), utána kezdek csak kétségbe esni:)

A kis piros meg pimaszul finom. A tölgy kishordó ugyan erősen ráül az illatra, de az ízében gyönyörű a gyümölcs. Adok neki két hetet, de utána szerintem át kell fejtenem üvegballonba, mert annyira erős a tölgy, hogy elvinné az egész bort.

Úgy elszöszmötöltem, kóstolgattam ott fenn, hogy úgy uszkve egy óra alatt már nótáztam volna, ha lett volna valaki társ mellettem. Gyorsan diffundál át a feeling a hordóból a fogyasztóba. Vigyázni kell no, a pince az veszélyeztetett terület. Nem sok minden van lenn, de az sokáig lenn akar tartani az biztos.

7 Comments:

Névtelen said...

remek hangulatú kis írás...

Jegesmedve said...

Szevasz Spicc !
Most találtam rá a honlapodra ,mivel én is szeretnék egy hasonló pincét építeni mint a Tiéd.Egyébként gratulálok hozzá nagyon szép és eredeti.
Az lenne a kérdésem,hogy mennyi tégla kellet a megépítéséhez?

Spicc said...

jegesmedve - kb 6-7 ezer darab nagyméretű bontott tégla kellett egy ekkora pincéhez. Amennyiben a 17 lépcső is téglából készül (nálam fából) akkor hozzáadhatsz még egy ezer darabot.

Jegesmedve01 said...

Kb.én is annyira saccoltam.További kérdéseim:-az alaptól hanyadik sortól kezdődik a boltív hajtása ,a képeken nem tudtam pontosan megszámolni?,Olvasgattam a további cikkeidet is ,én is borász vagyok szabadidőmben csak én veszem a szőlőt megtermelni nics időm.Tavalyelőtt építettem egy kis pincét .Ez egy meglévő épületben az alap mellett leásva sikerült megcsinálni,szerencsénk volt ugyanis kemény agyag volt a talaj és nem laza szerkezet.Akkor nem írnám ezeket a sorokat:-))Elég érdekes műszaki megoldás volt,nem kevés rizikóval, ezért két fogásból ástuk,zsaluztuk ,betonoztuk ki.
Mindezt kézzel ,talicskával kihordva a földet, behordva a betont.
Persze az igazi egy boltíves,téglából épült "ojjektum" lenne:-))
Továbbá elég-e mélység a tapasztalatod szerint,szóval állandó a hőmérséklet?Hogy oldod meg a mustgáz eltávolítását?/nálam egy régi, fordítva beüzemelt porszívó oldja ezt meg, a zajos erjedéskor/
Az új hordókat mennyiért vetted?Nálunk van egy jó kádármester.Tavaly csináltattam vele egy új tölgyfahordót 238 literes, 26 e.volt.Kicsit drágálottam,de megérte.Használt újszerű,gondosan kezelt 200 literest már 2 ezerért is vettem.De az új az tényleg új:-)
Idén csináltattam egy 173 literes saválló nemesacél tartályt is rámenvén a reduktív vonalra.
A présem ugyanolyan hullóékes mint a Tiéd.Elektromos zúzó-bogyozót tavaly sikerült vennem,használt,jó állapotú 20-ért.Azelőtt kézzel bogyóztuk a kékfrankost mindig berúgtunk a nap végére...
Na és a lényeg,iszod-e a bort?Naponta minimum egy liter kell meginni,a boroskönyvek szerint is:-))

Spicc said...

jegesmedve- sorban:
- olyan gödröt ásattam ki géppel aminek a fala mellé rögtön 5 cm-re épült a pince fala. Az 5 centibe is már töltöttek kötőanyagot, de ahogy a pinceíve indult úgy kezdték el bekötni a betongallérokat. Igazából nem tudom neked megmondani ez pontosan hány centinél volt.
- Sajnos a pince most még elég érzékeny az időjárásra mivel nincs elötte ház. Most 10 fok van lenn, ami alacsonynak tűnik. Leht hogy ideiglenesen kicsit leszigetelem belülről a pinceajtót.
- Mustgáz még nem volt gond mert kevés bor volt lenn. A két szellőző lenn még kihúzta.
- A hordók amiket vettem nem újak, hanem kétéves felújított francia barrique hordók. Így kerültek 27 Eft-ba.Új magyar 230 literes 26 Eft-ért az nagyon jó vétel!
- A bort meg fogyasztom ugye mint jó magyar- és borszerető, ez tán lejön a blogról is. napi 1 liter tán túlzás, 3-5 dl azért lecsurog.

Névtelen said...

Szia Spicc!
Bocs,de csak most néztem meg mit varázsoltál az anyagból. Jó szórakozást hozzá, de ne feledkezz meg azért a női szakosztályról se!

Spicc said...

Én megfeledkezni a női szakosztályról? Egy kétlányos apuka:)?

Olvasd el a legfrissebbeket!