left KEZDŐSZŐLÉSZ: Támberendezés sznoboknak

szerda, április 18, 2007

Támberendezés sznoboknak


Támberendezés. Már valahogy a nevében benne van az a mérhetetlen műszaki hidegség, mely alapesetben idegen a szőlőtől. A szőlő mint folyamatosan fejlődő, burjánzó, zabolátlan élőlény és a hideg, szikár, funkcionális támberendezés. És mégis eggyé tartoznak.

Mert a szőlőt bizony szelidíteni kell, és ebben a támberendezés valahol az ostor, mely kíméletlenül megmutatja a növénynek a létezésének határait. Sőt a támberendezés sokat elárulhat a szőlőről, illetve annak művelésmódjáról. Legegyszerűbb módja az egy karó egyszerű esete, mely a hagyományos fej- illetve bakművelésnél honos, ahol a tőkék még szétszórtan egymáshoz nem kötve élik életüket. Minden egyéb művelési módot ahol a szőlőtőkék sorba vannak rendezve, és kissebb nagyobb sikerrel megszelidítve kordonra vannak fűzve mint szófogadó katonák, ott kordonos művelésről beszélünk.

Persze a kordont sok egyéb mellett a kényelem is szülte, mert minek hajoljak le, ha a szőlőt kényelmes magasságban vezetve is művelhetem (mindig ez a gyarlóság). De a kordon adta meg a lehetőséget a szőlészekben szunnyadó kisérletező léleknek is, és azóta felsorolhatatlan változatai vannak a különböző magsasságokban, metszési módokban és mittudomén miben különböző műveléseknek.

Szóval a kordon a trendi, ma már lenézik az embert ha bakot művel (erős túlzást kérem a szavaim mögött felfedezni).

Kordon két fő része az oszlop és a huzal. Az oszlop az hagyományosan kemény fa vagy beton, a huzal meg általában vas-acél huzal ilyen olyan méretben. Persze itt is voltak emberek, szakértők, akik unták, hogy mindenféle anyagból meg kiegészítőkből kellett az egészet összehozni. Miért ne lehetne az egész egy RENDSZER! Amiben minden elem mint a puzzle játékban összeilleszkedik. Persze legyen árban is ok, mert a szőlészet az lassan megtérülő befektetés kérem szépen.

És lőn megoldás. Persze fém, ami picit idegennek tűnhet elsőre a laikusnak, de végtére is a tartósság és terhelhetőség számít itt elsősorban, Egy olyan ötvözet, mely ezeket az igényeket kielégíti, mégegyszer mondom jó áron, az igenis teret nyerhet a szőlőben is.

Ilyen különleges fémötvözetű rendszert láttam már korábban én is nagy borászainknál tett látogatásomkor és eldöntöttem ilyen nekem is kell. Olyan cool volt ott a hegyoldalban a csillogó, karcsú szerkezet, mely egyáltalán nem tünt idegennek a szőlőtől.
Úgyhogy beszállító becserkészve, rendszer megismerve és az egészbe beleszeretve. A végén már csak úgy voltam vele, hogy nekem ilyen kell, mert enélkül nem szőlő a szőlő. Ami persze baromság, de úgy döntöttem megengedek magamnak egy kis sznobságot a szőlőben.

De beszéljenek magukról a képek:

Karcsú oszlopok már az alsó vezető huzal behúzva

Végoszlopok ahogy illik.

A huzalrögzítés mind a végoszloplekötő huzal mind pedig a kordon vezető huzal esetében egy speciális kis kütyü segítségével történik, melyet egy erre készített szerszám segítségével lehet meghúzni illetve oldani. A kordonvezető dróthoz van rögzítve a hullámos fémkaró is mely szintén egy nagyon elmés megoldásnak tűnik.

Ne feledkezzünk meg az oszlopokról sem. Az oszlopok kis hornyokkal vannak ellátva, melyekbe a kordon vezető huzal vagy a később a dupla hajtástartó huzal beilleszthető. Nem kell méregetni, szögelni, csak egyszerűen beakasztani, ami azért sok nyűglődéstől megóvja az embert.
Minderre 25 év garancia rozsdásodás illetve állagromlás ellen. Most már tényleg nem mondhatják a kis oltványok, hogy mostohák a körülmények. Mert igenis el vannak kényeztetve kérem. De eljön még az én időm!

8 Comments:

Szőlősgazda said...

Hűűű, csini.
Milyen távolságban vannak a szálak egymástól?
Van itt dupla szál, ami közé be lehet fűzni a vesszőket, vagy meg kell kötni mindegyiket?
Nem félsz a színesfémtolvajoktól?

Spicc said...

Gyakorlatilag szabadon fűzhető be páros vezetőszál az egymás fölött kb 7-8 cm-re elhelyezkedő sinekbe az oszlopokon. Én 2 páros huzalt tervezek még a kordonkar fölé behúzni úgy 40 cm-ként.
Anyaga a rendszernek alapból acél, csak a bevonat aluminiumötvözet, amiért elvileg nem éri ellopni, mert csak vasáron lehet eladni. De persze azért be vagyok szarva, hogy valaki lecsaklizza (most nyúltak le két telekkel odébb ereszcsatornát, őrület...)

pityu said...

Nekem is ilyen támrendszerem van a kérdésem az lenne hogy milyen messze vannak a sorok egymástól igy a képek alapján olyan 1.8-2 méterre vannak talán egymástól nekem 3 méterre vannak de lehet hogy be kellene rakni közé még egy sort 1.5 méterre csak attól tartok hogy beárnyékolják egymást a szőlősorok a tőkék 60 cm magasak ernyőművelésre akarom kialakítani őket

Spicc said...

Pityu - Én 3,3 méter távval kezdtem. Később gondoltám át a koncepciót és ültettem bele még egy sort azaz most 1,65 m a sortáv.
Amennyiben a művelési mód megenged alacsony lombfalat, akkor ez még rendben van, de határseset. Alapban a lombfal magassága nem szabad hogy a sortáv szélességénél nagyobb legyen, mert akkor már árnyékol. Nem tudom, hogy ernyőművelésnél 60 cm kordonnál mekkora lehet a lombfal, de szerintem nézz utána és ha kb 1,8m, 1,9m-nél nem nagyobb akkor próbálkozhatsz vele. Fontos, hogy hajtásválogatással próbáld szellősen tartani a sorokat.

pityu said...

Köszönöm spicc a válaszodat kérdésem az lenne hogy honnan vásároltad a szőlőoltványokat mert én sajnos már kétszer is ráfaragtam vele ahonnan vettem az oltványokat tavaly ősszel raktam be pótlásnak most látom hogy egy sem eredt meg 160 darab volt mind kiment igaz nem parafinosat adott a termelő meg sajnos észrevettem hogy más fajtákat is közé kevert most harmadik éves a telepítésem hívtam hogy ílyenkor mi van azt mondta hogy hát én mit csináljak vele másikat nem adok helyette úgyhogy ez van sajnos pedig vettem tőle közel ezer darabot azért érdekelne hogy honnan vetted mert olvastam hogy meg voltál vele elégedve ha kérhetném írd le hogy kitől vetted válaszodat előre is köszönöm tisztelettel Szabó István

Spicc said...

Pityu - én Fityeházáról hoztam Lócsi Józseftől. Már második éve, nagyon jó anyag, szinte mind megered. Megbízható jó szaki, sok "sztárborász"-nak is ő szállít. Kritikus, hogy csak ellenőrzött forrásból szerezz be oltványt, mert rossz mindőség itt mindent elronthat.

pityu said...

Köszönöm gyors válaszod nemtudod hogy esetleg postai utánvéttel is elküldi-e az oltványokat esetleg a mobil számát nem tudnád megadni mert én Biatorbágyon lakom hátha postai utánvéttel is meg lehetne rendelni az oltványokat tavasszal telepítettél-e vagy ősszel melyik lenne szerinted a jobb időpont

Spicc said...

Pityu - Itt a telszám: 20 9677-189.
A telepítés időpontjáról mgoszlanak a vélemények. Ősz mellett szól, hogy rápihenhet az oltvány és a gyökérzet a tavaszi vegetációig megerősödik. Tavaszi mellett nem tudom ugyan mi szól, de én tavasszal telepítettem eddig mindig. Az oltvány így is gyorsan és erőteljesen fejlődött, és 95%-ban eredt. Szerintem nics exact recept.

Olvasd el a legfrissebbeket!