left KEZDŐSZŐLÉSZ: Szűztermés szüret

hétfő, szeptember 22, 2008

Szűztermés szüret


Azzal jöttek ezek a szüretelők nekem vasárnap, mikor megpillantották a szüret tárgyát, hogy úristen mennyi szőlő van ezeken tőkéken! Én meséltem nekik tudatos metszésről, terméskorlátozásról meg zöldszüretről, oszt csodálkoztak hogy nem csak egy-két eltévedt fürt lóg azokon a tőkéken. Lassan már én is meginogtam magamban.

Gakorlatilag szinte a kezdetek kezdetétől, azaz a telepítés előkészítésétől a szemeim elött már ott lebegett hogy mennyi bort ad majd egy tőke. Ezt a képet vetítettem le a művelés folyamán végig a művelésmód, a metszési mód és az éves munkák során is (aki követi a blogot az gondolom vissza tudja ezt igazolni).

Egy tőke egy liter bor, azaz max 1,5 kiló gyümölcs tőkénként. Ez volt a képlet. Gyakorlatban 8-10 hajtás, hajtásonként 1-2 fürt. Valamit rosszul számoltam volna?

Aztán neki estünk és mégis annyi lett az annyi (vagyis majdnem). Kétszáz tőkéről (most csak Királyleányka és Chardonnay) 350 kiló jött le, ami elosztva 1,75 kilót jelent per tő. Picit több lett tehát, de rengetegnek nem mondanám. Ami magyarázat lehet erre a laikusok számára könnyen rengeteg termésnek titulált vizuális tévedésre, az maga a művelésmód. Az alacsony kordonos műveléssel nagyon szépen egy sávba lehet terelni a fürtöket, mely tényleg egy szép fürt folyosó képe, látványnak első osztályú, de mennyiség megbecsülésében félrevezető lehet (lásd a múltkori slideshowt)

Szóval ezek után én akkor is igen elégedett voltam a szürettel, ami villámszüretre sikerült mert igencsak lógott az eső lába, mégha szerencsére meg is úsztuk csapadék nélkül (képek most a rossz idő meg a rohanás miatt nem készültek).

Királylányka cukra 18,5, míg a Chardonnay 20. Egy 225 literes tölgybe kerültek a szedés után két órával. Semmi héjon áztatás, gyors és kíméletes préselés ennyi volt a technológia.
Közben a Kékfrankos is le lett tesztelve. 20-as cukor már most! Várok még 2-3 hetet. Fel szeretném vinni egy 23-as szintre. Eszméletlen kiváncsi vagyok milyen lesz!

Ja és igazából az volt az első szűzszüretem az ültetvényről. Azt hittem majd el fogok érzékenyülni. De ez már csak a kellékek mosogatása után jutott eszembe. Úgy látszik kezdek kérgesedni....

2 Comments:

atx808 said...

és kóstolás mikor lészen?

Névtelen said...

Jól értem, a 350 kilóból lett 225 liter?

Olvasd el a legfrissebbeket!