left KEZDŐSZŐLÉSZ: Talajelőkészítés

szombat, szeptember 30, 2006

Talajelőkészítés


Természetesen minnél elöbb szerettem volna már telepíteni de egy parlagon fekvő terület betelepítésig azonban még több lépést meg kellett tenni. Ezek időrendben körülbelül a következők:

  1. talajvizsgálat,
  2. tápanyagutánpótlás a talajvizsgálat függvényében,
  3. talajbedolgozás,
  4. talajpihentetés,
  5. telepítési mód kiválasztása,
  6. sorkijelölés,
  7. oltványmegrendelés,
  8. oltványtelepítés.

Talajvizsgálat: Két fő célja lehet: amennyiben a terület fás növényekkel volt korábban beültetve úgy érdemes esetleges talajfertőzést megvizsgálni mert a fák gyökerei immunisak lehetnek, koruknál fogva bizonyos fertőzésekre, de a kis oltvány gyökerei erre érzékenyek lehetnek. A talajvizsgálat fő célja azonban, hogy a talaj tápanyagtartalmát tudjuk felmérni. A vizsgálatot a Kertészeti egyetem élelmiszertudományi karán elvégzik és kiállítanak róla egy tanusítványt. Nálam volt 1 jó és 1 rossz hír. Jó hír, hogy nem volt a talaj fertőzött, rossz hogy nitrogénben, foszforban és káliumban gyenge "közepes kötöttséggel rendelkező, vályog tipusú fizikai talajféleség".
Tápanyagutánpótlás/talajbedolgozás-pihentetés: A vizsgálat alapján volt mit pótolni, úgyhogy kellett trágya szépen. Illetve kellett valaki, aki ezt valamilyen haszongéppel bedolgozza. Trágya az nem volt gond, mert azért a falvakban még találni állattenyésztőket. Nagyobb gond volt a haszongép. Traktor ugyan volt, de ilyen meredek lejtőn nem tud 40 cm-nél mélyebben szántani. Az oltványnak viszont az lenne az ideális ha a gyökere alá kerülne a tápanyag mert a szőlő gyökerét lefelé kéne kényszeríteni, hogy minnél hamarabb és minnél mélyebben keressen magának táplálákot. Egy huszárvágással végül is arra az elgondolásra jutottam (ha már a talaj úgyis ilyen gyenge), hogy odajuttatom a trágyát/műtrágyát ahol a legideálisabb neki, azaz 70cm mélyre. Megkeresetem Bobcat-es embereket mennyiért vállalnának 70 cm mély árokásást a szőlőhegyen. Végül egy kollega 5000 Ft-os órabérért bevállalta. Ez 100 méter sor esetében kb 17 EFt-ra jött így ki. Hozattam 100 q marhatrágyát és behordtam egyenletesen a kiásott árok aljába + nitrogénműtrágya foszforral és káliummal dúsítva. 2 kép illusztrációként (ugyan egy későbbi telepítésnél, de a módszer ua.).



Biztos, hogy nem ez a legolcsóbb megoldás de én mindent meg akartam adni a szőlőnek, hogy megértsem mi a tényleges potenciálja. Ezzel 2005 őszére végeztem és az egészet szépen beszántottam hogy pihenjen télre. Nem boronáltam el mert, a nagy rögök segítik a csapadék/hólé talajbajutását, így 2006 tavaszára a telepítésre már vízzel jól, mélyen ellátott talaj várhatja az oltványokat.

0 Comments:

Olvasd el a legfrissebbeket!