left KEZDŐSZŐLÉSZ: Tőkék fejlődése No.10

kedd, július 15, 2008

Tőkék fejlődése No.10


Az elmúlt napokban fürtök fejlődése került a középpontba. A bogyókötődés után a bogyók folyamatosan nőnek, elérik a borsószem nagyságot, a fürtöknek súlya lett és most már súlyuknál foggva lecsüngenek a kocsányról.

A fürtök jelenleg a fürtzáródás szakaszát élik át, a bogyók folyamatosan nőnek össze tömör fürtté. Most még a bogyók inkább zöldek és kemények. Lassan azonban kezdődik a zsendülés, azaz az érés kezdete, amikor is a bogyók teljesen átalakulnak.
A szőlőben ilyenkor intenzív zöldmunka vár a gazdára. Én megtettem a második a hajtásválogatást és a csonkolás miatt kinővő úgynevezett hónaljhajtások ritkítását.
Ezzel párhuzamosan tovább tisztítottam a fürtzónát a levelektől és szelektáltam a fürtök között is. Azaz az általam feleslegesnek talált fürtöket "leszüreteltem".
Alapesetben nem hagyok 2 fürtnél többet hajtásonként. Átlagban 2-4 fürtöt is próbál hozni fajtától függően egy hajtás. Ebből ha szép erős a vessző akkor a két legszebb illetve legkülső fürtöket (hogy érje a nap) hagyom meg, ha a hajtás azonban gyenge akkor csak egy marad életben. Ez egyébként igen macerás meló, nem is lettem kész vele, úgyhogy a hétre maradt még két sor.

Jelenleg így néznek ki a hajtás-pajtások.

Sára:


Béla:


Alakul már a sor képe is. A szépen kitisztított fürtzónák kezdenek egy pofás sorképpé összeálni, illusztrációként a Királylányka sor egy részlete:


4 Comments:

Névtelen said...

nem akarom az észt osztani de semmiképpen ne feledkezz meg a Botrytis elleni védekezésről még fürtzáródás előtt.
meg kéne próbálni pér tőkét,esetleg sort kontrollként nem lelevelezni.Egy tavalyihoz hasonló perzselő 40 fok körüli szárazság esetén szignifikáns a különbség.

Spicc said...

Mit értesz azon hogy szignifikáns ülönbség? Úgy érted hogy ha levélzónában van akkor nem ég meg annyira?

Névtelen said...

pontosan.Ha a zsendülő fürt nincs kőzvetlenülklitéve az extrém napsugárzásnak, akkor sokkal kevésbé károsodik.
A másik, hogy ilyen zivataros időben elkél némi levél, hogy egy esetleges jégverés kisebb kárt okozzon. a harmadik meg az, hogy a cukrosodáshoz megfelelő mennyiségű asszimiláló felület szükséges és a képek szerint ez nincs túlzásba véve.Ismétlem, nem akarom az észt osztani , mindezeket tanultam is,de inkább a saját szőlőmben tapasztaltam

Spicc said...

Fontos hogy kevesebb fürtöt hagyok egy hajtáson (1-2), ami a megmaradt fürtökbe koncentrálja a tápanyagot és vizet, azaz ezzel ellenállóbbak lesznek. Asszimilációt úgy próbálom biztosítani, hogy alacsony kordonon (50 cm) vezetem a tőkét, azaz a lombfal 50 cm-el magasabb mint az általában 1 méteren vezetett kordonrendszerek estében. Ez kell hogy biztosítsa a megfelelő levélmennyiséget a fürtök fölött és ez engedi meg (remélem) a fürtzóna kitakarítását. Persze ez csak az én verzióm.
Itt ritkán megy 18 fölé a cukor, tavaly nálam 19,5 volt (eyg másik ültetvényen) és idén remélem 20 fölé megyünk.

Olvasd el a legfrissebbeket!