left KEZDŐSZŐLÉSZ: A törpebirtok 2007-ben

csütörtök, január 11, 2007

A törpebirtok 2007-ben


Volt egy kis szusszanásnyi időm az elmúlt öt hónapban. Úgy alakult, hogy munkaügyből kifolyólag elég sok szabadidővel rendelkeztem. Így volt időm sok mindent átgondolni. Például a törpebirtok kérdést. Ami már a kezdetektől úgy alakult, hogy úgy alakult. Spontán, úgymond ráérezve. Mindig valami új impulzus segített abban, hogy egyet előre lépjek. Éreztem, hogy lépnem kell, meg is léptem azt a lépést, de nem éreztem a célt, a végét a történetnek.

Fura dolog ez az egész. Beleszeretsz, elkezded kicsiben, majd ahogy tágul a horizontod úgy merülsz el benne egyre jobban. És úgy merülnek föl egymás után a kérdések. Több ilyen-olyan dolog is történt, ami kevergette bennem a dolgokat rendesen:

  1. Egyre jobban kezd kikristályosodni bennem, hogyan szeretném művelni az új telepítést. Relatív nagy tőkesűrűséggel, alacsony kordonon és erős hozamkorlátozással. A bort szeretném mindenképpen első- vagy másodéves tölgyfahordókban erjeszteni és érlelni, hogy a reményeim szerint erős alapanyagból a legszebbet tudjam kihozni. Mivel a bor a palackban teljesedik ki, ezért le kell palackozni is, mert ettől lesz kerek a történet. Így lehet igazán másoknak is megmutatni. Ha igazán szép bort akarok az asztalra tenni, akkor ezekben nem ismerhetek kompromisszumot. Ezeket az elején én nem igazán gondoltam végig. Így viszont fajtánként kb kétszáz tőke kevés, mert maximum egy 225 literes hordó lesz fajtánként tele, ami megköti az ember kezét. Logikusan végiggondolva kéne még ebből a szempontból legalább még egy ekkora terület, hogy a tervekhez megfelelő minimális mennyiség rendelkezésre álljon.
  2. A présház ha minden összejön, őszre állni fog. Rendes pince és feldolgozó kapacitással. Az új telepítés csak 2009-ben fordul igazából termőre. Mit csinálok két évig a pincével? Ha már ott van, akkor ki kéne használni az időt és megtanulni a borkészítés csínját bínját minnél előbb. Két lehetőségem lehet. Vehetek más által művelt szőlőt, ami olyan amilyen (itt gyakorlatilag nem ismerik a hozamkorlátozást). Vagy művelhetek én magam is szőlőt, ha van olyan terület ami megfelel minőségben (relatív kevés fajta és odafigyelt művelés a múltban) és szabadon megvalósíthatom az én elképzeléseimet rajta a jövőben.
  3. Az elején én mindenképp új telepítésben gondolkodtam csak. Később nálam okosabb és tapasztaltabb emberek megmutatták, hogy igazi nagy érték a tőkében a tizedik életéve után lakozik és ereje teljében (persze extensiv azaz nem mennyiségi művelés esetén) a huszadik éve körül van.
  4. Nyakashegyen tovább pusztul a szőlőkultúra. Jártamban-keltemben sok idősebb vincellér mondja hogy ez volt az utolsó éve, többet nem műveli a szőlőt. Tavaszzal kivágja. Mert a fiatalok már nem akarják, ő meg nem bírja.
  5. Karácsony elött tanúja voltam, milyen hihetetlen számban jöttek ki budapestiek a Nyakas Rt-hez folyóbort venni. Képesek voltak több mint fél órát sorban állni a reduktív anyagért. Ezeknek az embereknek fogalmuk sincs arról hogy van egy szőlőhegy is Tökön egy csomó kistermelővel és korrekt háziborokkal. De a lényeg az, hogy ezek az emberek kijönnek Tökre több mint 30 km-t bort venni!

Szóval ezek forogtak a fejemben és úgy döntöttem méret nélkül itt sem működik. Méret alatt persze nem nagygazdaságot értek, de egy olyan kritikus méretet ahol megvan a mennyiség a minőséghez.
Mi lesz tehát a törpebirtokból 2007-ben? Úgy néz ki művelni fogok két parcella öreg szőlőt. Az egyik úgy 0,2 ha (kb 1200 tőke) gyalogművelésű kb 30-40 éves, 1*1 méteres térállású úgy 40% olaszriszling a többit meg a jóisten tudja. Tavaszzal majd megpróbálom felmérni és leltározni. Itt egy szép kép róla: .


A másik parcella úgy 0,15 ha (úgy 600 tőke) kordonos kb 20 éves, 2*1 méteres térállású, 70%-ban olaszrizling. Szépen művelt, csak a metszést kell kicsit igazítani. Naná hogy erről is van kép:


Ezekről a területekről nyerni tudok úgy 800-1000 liter olaszrizlinget, meg mégegyszer ennyi egyebet. Kezdetnek jó lesz. Egyébként meg több kép a két öregszőlős parcelláról ITT.
Emellett tervezek még legalább két 0,2 ha parlag terület megvételét is, de itt még folynak a tárgyalások (meg a pénzügyi viták a család pénzügyi igazgatójával alias feleségemmel). Amint haladunk tovább úgy persze majd írok arról is.
Hát ennyit röviden. Én művelem ti meg olvassátok velem 2007-ben is!

Ha van kedved értékeld a bejegyzést:

3 Comments:

Szőlősgazda said...

Lehet, hogy a hiba az én készülékemben van, de nekem nem jelennek meg a képek. (Firefox)

Spicc said...

Rambó, lecsekkoltam, nekem behozta Frefoxban is. Igaz, én alapban explorerben használom. Nem tudom mi lehet az oka, ennyire nem vagyok a szeren.

Weér Yvo said...

Teljesen elgyengültem a gyalogművelésű területről készült képektől! Bár ahogy elnéztem, lesz vele munka bőven, a tőkékre igencsak ráfér a felújítás. De a munkátoknak biztosan meglesz az eredménye: ilyen idős ültetvényről gyönyörű olaszrizlinget lehet szüretelni. Sok erőt hozzá!

Olvasd el a legfrissebbeket!