left KEZDŐSZŐLÉSZ: Ünnepi borok I.

vasárnap, december 30, 2007

Ünnepi borok I.


Én már egy-két évvel ezelött lemondtam arról, hogy ellenálljak az ünnepek alatt a mindenkori kulináris kihívásoknak, jöjjön az étel vagy akár ital formájában. Régebben inkább szorongással vártam a májra és epére leselkedő csapásokat, ma már inkább felkészülök mentálisan és fizikálisan is a két hullámban érkező támadásra. Alapvetően engem meg ha hagynak, akkor bármennyit képes vagyok enni és persze inni is. Ezt a késztetést év közben hálistennek inkább nagyobb mint kissebb sikerekkel tudom kordában tartani. Az év végi ünnepek alatt azonban feladom és odadom magam az eleve elrendeltetésnek.

Az idei karácsony kevésbé volt kulinárisan leszervezve. Az idő legnagyobb részét házon kívül töltöttük a nagy magyar családi vándorlás keretében. Én meg bepakoltam hat palackot a hátizsákomba az egyébként borkóstolás terén inkább visszafogott rokonság épülésére. A továbbiakban röviden ételekről és borokról.

Szenteste az én szüleimnél zajlott. Kötelező hal lepényhal formájában jelent meg, grillezve. Ami egyébként süllő lett volna, de vicc hogy sehol sem lehet már lassan fehér husú édesvizí halakat kapni. Maradt hát a ma már könnyen elérhető lepényhal, melynek elkészítése szerénységem feladata volt.

Egyszerűen csak kis vajban 10 perc alatt kisütve, só és bors meg menetközben fél citrom, fél narancs illetve ezek lereszelt héjából készült kulimásszal kenegetve. Egyszerű, de nagyszerű frissen.
Apperitifnek Vylyan Rozé 2007 tökéletes volt. Jó hidegen igazi belövő bor. Mindig bejön (5p). Készítés közben kinyílt egy Tamás Olaszrizling 2004, amiről már ITT írtam egyszer. Feladata volt megmutatni az Ősöknek, milyen igazi hagyományokra épülő Rizling elkészítésének képe lebeg a szemem elött. Hozta a múltkori szép oldalát, habár ezúttal egy fokkal visszafogottabb volt. Persze nagy volt a kóstolás közbeni tumultus is, mely erősen befolyásolja az összhatást (5p). A halhoz St. Andrea Napbor 2007 (ez olyan jó volt, hogy erről külön jegyzet készül).

Ez nálunk persze csak előétel volt (nem beszélve a gazdag húslevesről) és érkezett a bébipulyka, lassan komótosan a sütőben sütve egészben. Erről nem lehet mit írni. Ezt látni kell és már az illatában feloldódni.


Aztán olyan igazi bezabálós alapállást felvenni és egy szép gyümölcsös vöröset bekészíteni, csak azért hogy nehogy megfulladjunk a sok hústól. Nálunk ezt a szerepet a Juhász Bikavér 2003 töltötte be hibátlanul. Ez egy pazar bikavér pazar áron. Van test, sav, fűszer és sok piros gyümölcs. Jó hogy még van belőle egy kartonnal:). 6p.

Másnap feleségem családfája volt a soros. Itt bevetésre került életem első bora, nem torzultak el felismerhetetlenségig a kóstolók arcvonásai, úgyhogy elégedett voltam. Itt egy igaz mindent bele ételkavalkád volt rántott hússal, töltött dagadóval, sült csirkével, sült májjal, rizi-bizivel, és a klasszikus majonézes salátákkal. Tökéletes lehetőség alantas zabálási ösztöneinket kiélni. Estére azonban megéheztem és búcsúzásképpen, csak hogy nyugodt legyen a lelkiismeretem beraktam az arcba egy húsokkal telepakolt kocsonyát, sok hagymával és ecettel.

Egyéb borok melyek még menetközben felmerültek.
- Fogl Olaszrizling 2006 Dörgicséről (Rambó blog kollega vadászterületéről). Nagyon klassz, ropogós Rizling jó áron.4p.
- Korona borház Kékfrankos Barrique 2003 Eger. Szép meggy illatú, behízelgő de elegáns, harmónikus szép kékfrankos. Még mindig szépen egyben van. Nagyon korrekt Kékfrankos szintén jó áron. 5p.
- Vylyan Montenouvo Cuvee 2005, Villány. Fenemód elgáns, kicsiszolt nagyon szép piros gyümölcs háttérrel, kis palykossággal az íz végén. Nekem nagyon bejött. 6p.
- Baron Del Cega Gran Reserva 1999, Spanyol Valdepenas. 1000 Ft közeli déli vörös. Az a számomra kezelhetetlen, bután rád vigyorgó déli lekvárbor. A szinte mindig visszaköszönő fáradt olaj illattól kezdve a beszáradt szilvalekvárig. Nulla savak. Vérlázítóan unalmas. Érdekes egyébként meg, hogy borban kevésbé jártas kóstolóknak mennyire bejön a lekvárossága. Ezek a borok igazi taposóaknák a magyar vörösöknek. 3p.
- Chapell Hill Chardonnay Brut (pezsgő). Tán Magyarország legjobb árértékű pezsgője. nem sok helyen kapni, de klasszis. Ritkán fogyasztok pezsgőt, de akkor csak ezt. Velejéig száraz de krémes és bulya a pici buborékoktól. Ha még nem tankoltál be szilveszterre 1000 Ft-ért ingyen van. Kár hogy nem sok helyen kapni (CBA, Corvinum). 6p.

Hát egyenlőre ennyit, persze volt még, de az már a második hullámos támadás történéseihez tartozik.

0 Comments:

Olvasd el a legfrissebbeket!