left KEZDŐSZŐLÉSZ: Fritz versus Balla, Cabernet Franc 2000

szerda, december 20, 2006

Fritz versus Balla, Cabernet Franc 2000


Így év vége felé kezdem mindig kiszelektálni a borospincében ragadt készleteimet. Ilyenkor megpróbálok két rokon, azaz egymással valamiért kapcsolatba hozható palackot megragadni. Hogy miért kettőt? Mert egy a nagy számok törvénye alapján ilyenkor már ihatatlan (jó esetben csak egy). Úgyhogy most két Franc a 2000-es évjáratból, együtt.
Pincészet: Fritz Pince, Szekszárd ; Balla István, Eger
A bor adatai: Áruk: ki tudja már Ft , Alc: Fritz 12,8 % Vol., Balla 14%;
A bor beszerezhetősége: Fritz: Ha szerencséd van sehol ; Balla: Szépasszonyvölgyben biztos
A bor pontozása:
Fritz abszolút = 1,5 pont ; ár/érték = na
Balla abszolút = 3,5 pont ; ár/érték = na
Borász a borról: "na";
Mások a borról: "na"
A borok szubjektív értékelése: Mit tudtam én még 2000-ben a borokról (persze mit tudok most?). Pedig nem volt rossz év, de nem is siratják vissza a pincészetek. Két Cabernet Franc tehát két relatív nem ismert borászattól. Még egy közös egyébként van bennük, mindegyiket a pincénél szereztem be annó.

A Fritz pincészet maga megér egy misét. Egy szép szekszárdi kör végén estünk be Heimann, Takler és Sárosdi után. Megmondom az őszintét soha nem hallottam a Fritz úrról (igaz azóta se sokat). A pincéje a szőlőbirtok közepén van, amit én személy szerint nagyon csípek. Viszont az egész mint a Balaton a 80-as években. Komplett vendéglátás melyben egy teljes személyzet vezényli le a hullámokban érkező látogatókat a tényleg impozáns pincében (lagalábbis amikor ott voltunk). De tényleg, a látogatás/kóstolás lépésekre van bontva és látod ki van elötted és utánad. Én ilyet se elötte se utána nem láttam. Ilyen körülmények között azonban igen nehéz őszinte minőséget produkálni. Ez a része nem is nagyon működik Fritzéknél. Iható, korrekt borok, viszont abszolút túlárazva. Szerintem a látványshow alatt sózzák el prémiumként a boraikat (máshol nem is vagy csak nagyon ritkán lehet látni őket). A fennti tétel szépen megpunnyadt így a palackban, még nem biztos hogy mindenki kiköpné, de elötte sem lehetett acélos (honlap szerint ilyen korabeli társaik +4000 Ft-ért, húh). Remélem én úgy 2 éve nem adtam sokat érte. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy mint profi vendéglátós elsőosztályú volt a helyben készített kakaspörkölt.

Balla István borával a Szépasszonyvölgyében találkoztam. Hallottam, de akkor valahogy nem ugrott be, hogy sajnos nem sokkal elötte hunyt el motoros balesetben (37 évesen). Erre akkor sajnos egy igen kedves idősebb hölgy emlékeztetett a pult mögött, akiről utána derült ki, hogy a borász édesanyja. Nagyon szarul éreztem magam, de az édeasanya egy igazi egyéniség és hát helyén kezelte az esetet. Sok szép bort kóstoltunk nála, mindenkinek ajánlom aki iható, sőt minőségi bort akar inni a Szépasszonyvölgyben. Fia egyébként nagy kisérletező volt, kisérletezett fajtákkal, házasításokkal és hordókkal, ami meg is érződött a borain. Jó úton járt, kár hogy nem tudta befejezni. A Cabernet meglepően jól tartja magát. Habár fő ereje a magas alkohol és az erőteljes fahasználat, ami egy karakán pörkölt kávé formájában jelenik meg. Fekete mint az éj és erős mint a lórugás. Lehet hogy tartását így hat évesen Villányban is megirigyelnék. A honlap szerint a pincészet borai árban is ott vannak a helyükön.

Pontozási útmutató ITT. Az eddig kóstolt borok listáját a Témajegyzék, Kóstolt borok téma sor kattintásával tudod előhívni.

1 Comment:

Névtelen said...

Most bontottam egy 2000-es Balla Franc-t. Csodás állapotban van.
Bár elfoglult vagyok ... István barátom volt. Tavaly április 4-én autóbalesetben halt meg...

Azóta is öröm egy-egy borát bontanom fogyatkozó készletemből. Halála napján kapott 2003-as Kékfrankosa ezüstérmet Bordeauxban.
Nagyok közé is kerülhetett volna....

Olvasd el a legfrissebbeket!