left KEZDŐSZŐLÉSZ: Pannonalmi Apátság - Pinot Noir 2005

hétfő, augusztus 27, 2007

Pannonalmi Apátság - Pinot Noir 2005


Pincészet: Pannonhalmi Apátság,
A bor adatai: Ára: kb 2800 Ft • vörös száraz • 0,75 l • Alc: 13% Vol.,;
A bor beszerezhetősége: Internet: Bortársaság, Esszenica, Decanter,Egyéb:





A bor pontozása:
abszolút = 5 pont ; ár/érték = 1
Borász a borról: ". ";
Mások a borról: "Illata az áltam szeretett "klasszikus" enyhén animális, fűszeres édeskés "pinó". Ízében fiatalsága még dominál, de már egyértelműen eleganciájával hódít. Tannin-őrült Villány-rögeszmések kerüljenek :) Nagy bor! Forrás: http://www.miri.hu/." "Békebeli illata és zamata nagymamám kredencén a fűszeres fiókot juttatja eszembe, melyben keveredett a szárított narancshéj, a szegfűszeg, a hecsedli tea és a vaníliás cukor Ugyanakkor fiatalos és elegáns, vibráló savakkal, pont ahogy egy hazai kék burgunditól várjuk. Forrás: Bortársaság "
A bor szubjektív értékelése: Sokszor hallani arról, hogy szűztermés borából nem szabad hosszútávú következtetéseket levonni, mert ilyenkor a termés, majd a bor teljesen más arcát mutathatja mint a már hajlottabb évjáratokban. Hogy ez pontosan mitől van azt nálam talán okosabb emberek meg tudják világítani. Engem mint fogyasztót általában a fogyasztáskori íze érdekel a bornak.

Eme borunk is szűztermés. Én már kb egy éve vettem, de direkte el akartam fektetni egy évre legalább hogy az idő vasfoga kikezdje a szűz harmóniát. Borkóstolásaim egyik nagy szendvedélye egyébként megtalálni az igazi Pinot-t. Gyengém a fajta be kell ismerni.

Pannonhalmát, állítják szakértők az isten is a fajtának teremtette. A Pinot Noir a vörösöktől eltérően nem szereti a dögmeleget, elvan akár az északi lejtőkön is, de érzékeny a talajra és a művelésmódra. Hűvös és elegáns mondhatnók. Egy igazi Pinot bornak is valahogy ezt kell (szerintem) sugallnia.

A bor nem a klasszikus Pinot-s téglás színnel nyit. Marad vörösben, sőt tiszta és áttetszően bíbor. Relatív hűvös nyitáskor visszafogott illat, de pinot-s málnás gyümölcsösség sejlik fel a háttérből. Alkoholos világ érződik még elsőre. Tüzes a bor a korty után is, és az egész szép érett egyensúlyban lévő anyag benyomását kelti. Tannin hátul messze, de savakra nem lehet panasz.

A borból melegedve egyre inkább szabadulnak fel a Pinotra jellemző "büdös" illatok, föld, avar és az az állati bőrös cucc amit nem lehet leírni. Meleggel egyébként nálam meg az elején észlelt egyensúly kicsit a fanyarabb oldal felé billen valami okból. De nem billen át. Tartja a kivívott pocíciót. Hátra lehet dőlni. Ez egy szép Pinot. Nekem meg isten áldása egy lenyúzott nap után.

Pontozási útmutató ITT. Az eddig kóstolt borok listáját a Témajegyzék, Kóstolt borok téma sor kattintásával tudod előhívni.

1 Comment:

Névtelen said...

Nekem is a pinot a gyengém :)
Kedvet kaptam egy visszakóstolásra.

Mostanában egy 03-as Vincze Arcanumot ittam a fajtából. Nem klasszikus, de igen különleges darab.

Olvasd el a legfrissebbeket!