left KEZDŐSZŐLÉSZ: Az ötszázát!

szerda, október 17, 2007

Az ötszázát!


Bort alapvetően csak borkereskedésben veszek. Mondjuk 95%-a a beszerzett boroknak ilyen forrásból származik. Néha-néha azonban elkap a kisördög. Ha ismert jó bort látok igen akciós áron valamely hyperben, vagy ha az ár már annyira csábító hogy belenyúlok ismeretlenbe is. Mint a szerencsejáték. Kis pénzért rizikózok. Nálam ez ötszáz forint.
Így jártam legutóbb, mikor a legkőkeményebb discounternél belenyúltam egy dél-afrikai fehérbe és egy chilei vörösbe. Íme:

Chenin Blanc Paarl 2007 - Dél Afrika - fehér száraz - 13% Alc. vol.
Pince nevét jótékony homály fedi, de azt megtudhatjuk hogy nem palackban hagyta el Afrika déli csücskét, mivel Németországban Moersben palackozták. Elgondolom, hogy egy nagy tankerben behajózzák az érett Chenint...Egyébként kultúrált, figyelemfelkeltő narancssárga alapú cimke, még az elefánt megjelenítése sem billenti a címkét a gagyi felé.
Mint már lassan nyugatról ebben az árkategóriában hozzászokhattunk, csavaros zárszerkezet a dugó helyett, ami egyébként tényleg praktikus. Jól lehűtöttem. Te tényleg olyan zománc repesztőre.
Kitöltve melegedett fel. Színben, állagban profi megjelenés, sűrű, lomha, aranysárga mintha nem is friss lenne a matéria. Emellett persze kristálytiszta. Illatban nem szokványos, nem is intenzív, de huncutul savanyúcukorkás, citrusos jelleg. Meg talán fű. Olyan hívogató (igaz munka utáni első pohár mindig az). Korty nagyon rendben, savak ugyan minimális szinten, de az illat szépen megy tovább az ízekben. Könnyed de érett, egyszerű de szerethető. Lehet, hogy vakon is megtréfálna. Azt hiszem 460 forint körül lágyultam el. Pedig ez 4 pont, ennyiért is. A fenébe, illetve az ötszázát!

Cabernet Sauvignon Cimarosa 2006 - Chile - vörös száraz - 14%
Alkoholban azért erősek a fiúk arra délen. Az előző könnyed fehért is kellett vagy 22 mustfokkal szüretelni, de ez meg 24 körül lehetett. Meg is kérik az árát. Már túllépték a bűvös ötszázast. A pince itt sem fontos, de a Moersi palackozó már lassan fogalommá válik. A nagy alkohol ellenére vizuálisan mást üzen a bor.
Kicsit halvány, piroskás, egyedül a glicerin csíkok próbálják emelgetni a súlyzókat. Illatban zavaró, az ilyen olcsó külföldi vörösöknél többször érzett büdösség. Cabernet sehol. Sőt később olyan kicsit csípős, ragasztós egyebek jönnek elő.
Nem csitul az anyag később sem. Ízben inkább semleges, csersavak vannak, savakat viszont kiölte a nap. Nem bírok asszociálni egyébként semmire. Nincs hibája, de ennyi erénye van csak. Meg hogy könnyen be lehet rúgni tőle. Ma mert jó kedvem van 2,5 pont körülre taksálnám. A déafrikai barát apperitif nélkül inkább 2.

3 Comments:

atx808 said...

Cimarosa az érdekes társaság. Szoktam én is hasonlóan rányúlni olcsóságokra, de egyre inkább azt mondom magamnak, mikor meglátom, hogy "ezt milyen alkalommal tudnám felbontani?", vagy "meginnám szívesen?" esetleg "kínálnám?"... azóta egyre kevesebbet szerzek be. Egy rokonom hozott egyszer egy üveg pinotage-t, szép fekete üvegben, PLUS-ból. Tudom, kb ötszáz az is. Megemlítettem, hogy egész kellemes, még fajtajellege is van (ez kb. a 2.5 pont körüli). Erre hozott ajándékba egy hat üveges kartonnal, alig fogyott el. Mindenesetre a Cimarosa érdekes társaság, mert van nekik ezer körül egy másik sorozatuk, talán gran reserva, ami egész iható, főleg a pinot noir (nem is hinné az ember).

valopapa said...

Az ötszáz körüli borokat én is többnyire elkerülöm, de tegnap 499Ft-ért láttam a CBA-ban egy 2005-ös Badacsonyi Olaszrizlinget a "kutatóintézettől" (www.szbki-badacsony.hu). Mivel korábban már találkoztam a boraikkal (kb. 1000Ft-os árkategóriában vannak), nem tudtam ott hagyni. Persze este már "pukkant" is... és most is bejött, best buy a javából.

Spicc said...

Valopapa - én is láttam, a CBA-ban most borakció van. A bort én is kinéztem magamnak. lehet ma este be is szerzem.

Olvasd el a legfrissebbeket!